Normal_suzanne_lustenhouwer

In 2016 begon ik met het lesgeven van programmeren aan 11- tot 13-jarigen. Als docent Engels had ik nooit enige programmeerervaring opgedaan, behalve enige basiskennis van HTML, maar het Iedereen kan Programmeren-curriculum van Apple gaf me het vertrouwen om het te doen. Ik gaf les op een middelbare school voor immigranten in Amsterdam en we vonden het belangrijk dat deze leerlingen deze essentiële vaardigheid leerden. Alle leerlingen hadden toegang tot een iPad, dus het Everyone Can Code-curriculum was een natuurlijke keuze. Sindsdien heb ik mezelf de principes van programmeren geleerd en hoe je eenvoudige apps kunt maken met behulp van alleen het lesmateriaal van Apple. Ik geloof oprecht dat niet alleen iedereen kan programmeren, maar ook dat elke leraar programmeren kan geven. De Swift Playgrounds-app is een perfecte tool gebleken voor deze reis.

 

Door Suzanne Lustenhouwer

De nieuw gepubliceerde Everyone Can Code-projecten maken het vooral gemakkelijk om programmeren te onderwijzen omdat het stapsgewijze instructies zijn. Ze zijn ontworpen met beginnende programmeerleraren in gedachten en bieden een gestructureerde aanpak voor het onderwijzen van programmeren. Het webformaat is gemakkelijk te delen en bevat een projectpresentatie in Keynote, die ook dient als werkboek voor leerlingen. Deze projecten stellen leerlingen in staat om hun eerste apps te ontwerpen en bouwen met Swift Playgrounds terwijl ze hun probleemoplossende vaardigheden verfijnen en hun creatieve vermogens ontwikkelen.

Je kunt de projecten gratis downloaden van de Apple Education Community. Als je Swift Playgrounds nog niet eerder hebt gebruikt, is dit een goed startpunt om meer te leren over de app.

4 Iedereen kan programmeren projecten

Everyone Can Code Projects bestaat uit vier lessen die een andere set fundamentele programmeervaardigheden behandelen.

Een eenvoudige app ontwerpen

Dit project begeleidt leerlingen bij het maken van een eenvoudig app-prototype in Keynote voor alles wat ze kunnen bedenken. Door dia’s te koppelen en de Keynote-presentatie in de modus Alleen koppelingen te zetten, kunnen ze de Keynote-presentatie als app op hun apparaat laten verschijnen.

De kern van deze les is een rapid prototyping-activiteit. In deze activiteit krijgen leerlingen vijf kansen om het hoofdweergave van hun app te schetsen.

Het doel van deze activiteit is om leerlingen te laten nadenken over meer dan hun eerste ideeën en om meer dan één eerste idee te ontwikkelen, hopelijk resulterend in meer creatief ogende apps. Op dit moment gaat het niet om de details. Ze zullen dan feedback vragen aan hun klasgenoten over wat zij de beste ontwerpen vinden. Door feedback te vragen over iets waar ze slechts 3 minuten aan hebben besteed, is het veel gemakkelijker om kritiek te accepteren dan wanneer het al een volledig uitgewerkte app is waar ze de laatste acht lessen aan hebben besteed.

Hier vind je een rapid prototyping-voorbeeld voor NameLog: een app die audiobestanden opneemt van de uitspraak van de namen van je kennissen. 

Bouwen met stapelen en vormen

Deze activiteit introduceert app-ontwikkeling door leerlingen te laten experimenteren met kleuren, grootte en plaatsing van weergaven om een unieke app-interface te creëren. Leerlingen zullen de ingebouwde SwiftUI-vormen gebruiken om hun zelfportretten te maken.

Bekijk hier mijn zelfportret:

Na deze activiteit kun je wat je leerlingen hebben geleerd verder uitbreiden door ze de vormen en elementen toe te laten voegen die nodig zijn om hun ontwerpen te bouwen uit het project “Ontwerp een eenvoudige app”. Je kunt ook curriculumverbindingen maken door leerlingen de vormen te laten gebruiken om een stadsplan, Mondriaan-kunst of een vogelperspectief van hun slaapkamer te maken.

Een appsymbool ontwerpen

Dit project stelt leerlingen in staat om ontwerpprincipes toe te passen om een gedenkwaardig app-pictogram voor hun app te maken.

Deze les omvat ook de rapid prototyping-activiteit, waarbij leerlingen snel zes ideeën in 10 minuten kunnen opschrijven. Ze kunnen vervolgens de vormen in Keynote gebruiken om hun app-pictogram te construeren. Leerlingen kunnen deze activiteit uitvoeren nadat ze hun eigen app hebben gemaakt. Het kan echter ook een creatieve activiteit zijn om hun leren uit een ander onderwerp toe te passen. Welke apps zouden Cleopatra, Darwin of Louis Armstrong hebben gebruikt? Of kijk hoe symbolen sinds de oudheid zijn gebruikt om ideeën te communiceren en hoe het verband houdt met de gebruikersinterface-ontwerp.

Aangepaste vormen maken

Dit project stelt je leerlingen in staat om hun app-interface naar een hoger niveau te tillen door eigen vormen te coderen met SwiftUI. In de vorige activiteit hebben leerlingen geleerd hoe ze de ingebouwde vormen kunnen gebruiken: cirkel, rechthoek, ellips, afgeronde rechthoek en capsule. Maar wat als je een andere vorm wilt gebruiken? In deze activiteit plotten leerlingen de coördinaten om een aangepaste responsieve 2D-vorm te creëren, zoals een zeshoek, driehoek of zandloper.

Een zeshoek in SwiftUI

Leerlingen werken aan deze activiteit in de Over mij Walkthrough in Swift Playgrounds. Hun aangepaste vorm kan worden gebruikt als rand rond de afbeelding op de About Me Home View.

Een voor de hand liggende curriculumlink voor deze activiteit is wiskunde, omdat ze leren over coördinaten, 2D-vormen en responsief ontwerp. De Over mij-activiteit kan echter worden aangepast aan elk onderwerp, omdat Over mij kan worden omgezet in Over Fotosynthese, Over Lord of the Flies of Over Groenland.

Voordat je begint met de Everyone Can Code-projecten, raad ik aan dat leerlingen de Get Started With Code en Get Started With Apps Walkthroughs in de Swift Playgrounds-app voltooien. Deze initiële projecten zullen hen voorzien van de fundamentele programmeerkennis van Swift en SwiftUI. Elk project kan echter ook worden onderwezen als een op zichzelf staand onafhankelijk project.

Bereid je voor en schrijf je in voor de webinars

De Everyone Can Code-projecten zijn een geweldige manier om je leerlingen kennis te laten maken met programmeren en app-ontwikkeling. Wil je ze in actie zien? Volgende week zal ik je meenemen door de eerste twee projecten in twee online seminars. Meld je hier aan en doe mee om je voor te bereiden op de CodeWeek van dit jaar.

Door: Nationale Onderwijsgids / Suzanne Lustenhouwer