De scholen zijn in Nederland inmiddels weer enkele weken aan de gang. Deze eerste weken zijn veruit de belangrijkste weken voor iedereen in het onderwijs. Er ontstaat in elke groep een nieuwe ongeschreven groepsvorming. Het jaar biedt aan iedereen nieuwe kansen. Iedereen is op zoek naar zijn eigen plek. De docenten proberen te voldoen aan de juiste pedagogische aanpak en begeleiding in elke groep. Deze feiten maken van het onderwijs een (sociaal) dynamisch en uitdagend geheel. Wellicht is dit het beste te vergelijken met onze maatschappij in het klein, waarin het nastreven van ieders behoeften de rode draad van het leven is.
Door Pascal Cuijpers
Wanneer een nieuwe groep in een nieuw schooljaar zal starten, is de invloed en betrokkenheid van de docent van groot belang. Gedurende de eerste zes weken zal een groep zich namelijk gaan ‘vormen’, waarbij alle individuele groepsleden een plek proberen te bemachtigen in de groep. Het is een sociaal groepsproces, waarin al snel duidelijk is wie de leiders zijn en wie er bij welk subgroepje zal (gaan) behoren. Ongeschreven regels die een klas zullen (gaan) vormen voor de lengte van een schooljaar worden geformuleerd en er ontstaan bepaalde omgangsvormen, een zogenaamd ‘klascultuurtje’. Op deze manier probeert ieder z’n stukje veiligheid in de groep te creëren en te garanderen. Het spreekt voor zich dat de (bege)leiders (lees: docenten) een en ander in goede wegen dienen te leiden, zodat deze ‘forming’ en ‘norming’ van de groep, zal bijdragen aan een gewenst, positief leerklimaat.
Nadat ieder z’n plek heeft weten te bemachtigen in de groep, en deze mogelijkheid op een pedagogische manier is gezaaid door de docenten, kan er worden geoogst en worden gewerkt aan de laatste twee stappen van de Maslow-pyramide: de behoefte aan waardering, erkenning en de mogelijkheid tot zelfontplooiing. Een docent zal hierbij het gevestigde groepsproces bewaken en op een positieve manier proberen zijn steentje bij te dragen. De leerlingen verdienen hierbij complimenten en waardering bij goed gedrag. Ze willen gezien worden. Deze erkenning zal ertoe bijdragen dat ze er mogen zijn. Iets wat de verdere ontplooiing in een ontspannen sfeer ten goede zal komen.
Laten we deze onderwijskundige (micro)wetenschap nu eens door trekken naar de huidige maatschappij waarin we leven en de onbevatbare problemen die zich op macro-niveau afspelen. Wanneer we Maslow’s pyramide erbij pakken, komen we al snel tot de ontdekking dat er massa’s mensen nooit het topje van deze pyramide, en de daarbij behorende ontwikkeling, zullen gaan bereiken. Het groepsproces is wereldwijd blijven steken bij stap twee. Wat zou het echter een mooi gegeven zijn, wanneer iedereen de mogelijkheid zou krijgen om tot volledige ontplooiing te komen.
© Nationale Onderwijsgids / Pascal Cuijpers
Naast het docent-zijn en het schrijven van columns en opiniestukken, is Pascal het afgelopen jaar ook bezig geweest met het prachtige 'Metro's 365 Happylines Project'. Een happyline is een spreuk, gedachte of korte zin die iemands dag goed kan maken en een glimlach op gezichten tovert. Pascal is bijna klaar met zijn project. Ook je dag goed goedmaken? Kijk dan op https://www.facebook.com/happylinesproject