Normal_juliette_maltha_nieuw

De toetsweek, een week lang alleen maar toetsen! Dat klinkt heel stressvol en dit kan ook veel stress opleveren. Er moet namelijk veel geleerd worden en vaak heb je iedere dag één of twee toetsen. Hieronder volgen tips die er hopelijk voor kunnen zorgen dat je zo relaxed mogelijk de toetsweek in gaat.

 

Door Julliete Maltha

Begin op tijd met het maken van een planning

Maak de toetsweekplanning minimaal 3 weken voordat de eerste toets begint. Zorg dat je op een rijtje hebt wat de leerstof precies is en verdeel deze over de dagen die je hebt. Hak de leerstof in niet te grote stukken, want dan kun je je ook echt aan de planning houden. Daarbij is het belangrijk dat je per dag niet teveel verschillende vakken inplant (dit kun je alleen voorkomen door op tijd een planning te maken). Ook is het goed om op te letten dat je niet teveel inplant op de dagen dat je bijvoorbeeld training hebt en dat je dagen inplant om bij te werken op je planning voor het geval je bijvoorbeeld ziek was. Deze ‘bijwerkdagen’ kun je bijvoorbeeld in het weekend plannen. Daarnaast is het belangrijk dat je genoeg herhalingsmomenten en oefenmomenten inplant.

Ontspannen voor je toetsweek

Houd rekening met ontspanningsmomenten in de planning. Zorg dat je in het weekend niets inplant, zoals al genoemd om eventueel werk in te halen wat doordeweeks niet is gelukt en zodat je in het weekend leuke dingen kunt doen en kunt ontspannen! Ontspanning is heel belangrijk tijdens een toetsweek, dit zorgt er namelijk voor dat je even aan iets anders kunt denken en je daarna weer fris aan de slag kunt.

Start vroeg en houd je aan de planning

Het samenvatten van de stof, voor zaakvakken als geschiedenis, aardrijkskunde en biologie doe je het liefst direct als de stof behandeld is. Wanneer je hier nog niet aan toegekomen bent, plan je het samenvatten als eerst in je planning. Voor de béta-vakken is het belangrijk om je huiswerk goed bij te houden en op die manier te oefenen met de leerstof. Door op deze manier bezig te zijn met de stof, heb je nog genoeg tijd om vragen te stellen aan een docent of bijlesdocent. Wanneer de toets dichterbij komt, herhaal je lastige opgaven en maak je oefentoetsen.

Je bent dus lang voor de toetsweek al actief bezig met de leerstof. Wanneer de toetsweek dichterbij komt en je je aan de planning hebt gehouden, heb je als het goed is vragen kunnen stellen over de leerstof en de leerstof intensief kunnen leren, herhalen en oefenen.

Overhoren en oefentoetsen maken

Zorg dat je tijdens het voorbereiden volgens de planning al verschillende keren overhoord wordt. Als je de dag voor de toets nog overhoord wordt en het blijkt dat je de stof nog niet helemaal kent, ben je te laat om die stof nog te leren en dit levert heel veel stress op. Hetzelfde geldt voor het maken van oefentoetsen. Maak deze al tijdens de voorbereiding volgens je planning en niet de dag voor de toets.

Door overhoord te worden en het maken van oefentoetsen weet je wat nog niet helemaal goed gaat. In deze moeilijke dingen kun je je dan nog extra verdiepen en je kunt deze leren en oefenen.

© Nationale Onderwijsgids / Maltha Studiecoaching