We leven in een tijd dat het schrijven eigenlijk veelal wordt vervangen door het typen. Volgens velen moeten we met de tijd meegaan en ons niet vasthouden aan dingen uit het verleden. In Finland leren ze kinderen al typen in plaats van schrijven op de scholen. Maar moeten we het schrijven wel helemaal verbannen? Schrijven heeft ook vele voordelen.
Door Julliete Maltha
Goed voor je geheugen
Met de hand schrijven is beter voor je geheugen dan typen. Als je via schrijven aantekeningen maakt van een verhaal, heb je uiteindelijk meer dingen onthouden dan wanneer je al typend aantekeningen hebt gemaakt. Dit komt omdat je met typen veel meer het verhaal letterlijk overtypt doordat je meer snelheid hebt. Tijdens schrijven word je gedwongen om de informatie te filteren doordat je langzamer bent. Hierdoor worden meteen de hoofdzaken van de bijzaken gescheiden. Dus door de vertraging van het proces van het maken van aantekeningen, versnel je het leren juist!
Helpt bij de motorische ontwikkeling
Tijdens het leren lezen bij jonge kinderen is het een tip om ze de woordjes te laten schrijven. De beweging die de letter veroorzaakt in je arm, pols en hand zorgt ervoor dat een kind zich de letters eigen maakt en hierdoor onthoudt. Dit is niet het geval bij het typen op een toetsenbord. Doordat bij een leerling van ongeveer 10 jaar de fijne motoriek steeds meer ontwikkelt, blijft het leren schrijven van groot belang. Door het leren schrijven leert een kind een handschrift te ontwikkelen dat goed leesbaar is. De soepele motoriek wordt verbeterd doordat een kind veel schrijft, dit heeft een positief gevolg op de ontwikkeling van het kind.
Hersendelen worden actief
Als een kind letters leest die het zelf kan schrijven, worden bepaalde hersendelen geactiveerd. Dit komt omdat er intensieve bewegingen worden gemaakt tijdens het typen van letters. Doordat je lang doet over een woord schrijven, is er een langere tijd beschikbaar om over het woord na te denken. Hierdoor worden er bepaalde hersendelen weer geactiveerd als je woord dat je wel eens geschreven hebt, vervolgens wordt herkend in een tekst.
Schrijven helpt bij het leren van vreemde talen
Eigenlijk is bij het ‘leren leren’, schrijven nog van cruciaal belang. De leerling moet bijvoorbeeld weer een waslijst aan woordjes kennen voor de schriftelijke overhoring van Frans. Laat nu dus online overhoorprogramma WRTS links liggen en laat de leerling briefjes maken met het Nederlandse woord op de ene kant en de vertaling op de andere kant. Hierdoor wordt het woord opgeschreven, waardoor het woord beter wordt opgenomen in de hersenen. Vervolgens kunnen er stapeltjes gemaakt worden van woorden die al geleerd zijn en woorden die nog een keer herhaald moet worden!
Maltha studiecoaching helpt!
Voor uw kind op de basisschool kan Maltha studiecoaching ook helpen met taalbijles bijvoorbeeld. Maar natuurlijk helpen wij ook leerlingen van de middelbare school met bijlessen in vreemde talen. Kijk op www. Malthastudiecoaching.nl voor meer informatie.
Pak vooral die pen dus nog vaak uit je etui voordat je de laptop of de computer erbij pakt!
© Nationale Onderwijsgids / Maltha studiecoaching