Lelystad is op zeven van dertien onderzochte indicatoren een voorbeeld voor andere gemeenten als het aankomt op haar beleid voor voor- en vroegschoolse educatie (vve). Daarnaast is de kwaliteit van het vve-beleid in Lelystad volledig op orde. Lelystad krijgt geen richtlijnen meer mee voor verdere verbetering. Dat zegt de Inspectie van het Onderwijs in haar rapport waarin de kwaliteit van de vve in de gemeente Lelystad wordt beschreven aan het einde van de monitorperiode in het schooljaar 2015-2016. Dat meldt gemeente Lelystad.
Uit de monitor 2013-2014 bleek al dat het vve-beleid van de gemeente Lelystad goed scoorde. Destijds was Lelystad voorbeeldgemeente op een aantal punten en die punten zijn in de monitor 2015-2016 op gelijk niveau gebleven. Zo is de doelgroep in Lelystad breed, omdat er niet alleen gekeken wordt naar een taalachterstand. Het vve-aanbod van alle partijen die meewerken, is samenhangend en sluit goed op elkaar aan. Vooraf stellen de vve-partners duidelijke doelen en de resultaten worden goed gevolgd en gemeten. De verbetering van de kwaliteit in de periode 2015 – 2016 ten opzichte van de vorige monitor in de periode 2013-2014 wordt veroorzaakt door een verbetering in de kwaliteit op vier onderdelen; ouderbeleid, de vve-coördinatie op gemeentelijk niveau, de wijze waarop de gemeente het toezicht van de GGD heeft geregeld en de subsidievoorwaarden.
Voor 2017 staan er ontwikkelingen op de agenda om nog beter uitvoering te kunnen geven aan het wegwerken van achterstanden. Zo staan een (virtueel) expertisecentrum, waarin professionals van elkaar kunnen leren en het verder ontwikkelen van Peutertalent (een peuterspeelzaal waar kinderen spelenderwijs nog beter worden voorbereid op het basisonderwijs) op de agenda voor 2017.
De gemeente Lelystad heeft afspraken gemaakt met de voor- en vroegschoolse organisaties over de wijze waarop de resultaten van vve worden bepaald. Voor zowel de voor- als de vroegscholen zijn er resultaatafspraken met bijbehorende normen. De gemeente heeft ook in beeld hoe de resultaten van 2014 en 2015 feitelijk zijn. Een conclusie in het rapport dat daarover is verschenen luidt dat in de voorschool het vve-programma een sterk gunstige uitwerking lijkt te hebben op de taalontwikkeling van de peuters. In de vroegscholen is in meerdere opzichten sprake van een duidelijke vooruitgang in de resultaten. Daarmee komt de doelstelling dat 97 procent van de doelgroepkinderen zonder taalachterstand in groep 3 instroomt duidelijk in zicht, aldus de gemeentelijke vve-monitor. Deze monitor heeft tot doel de resultaten te bepalen en wordt jaarlijks uitgevoerd in de gemeente Lelystad.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids