Normal__mg_4532___fotostudio_wierd

Wethouder Elly van Wageningen heeft een bezoek gebracht aan Eduvier. Dat deed zij om met eigen ogen te zien hoe kinderen binnen het speciaal voortgezet onderwijs worden begeleid richting het halen van een diploma of startkwalificatie. Het speciaal onderwijs is ingericht voor kinderen die door hun stoornis of beperking niet goed binnen het regulier onderwijs mee kunnen komen. De ontwikkeling passend onderwijs maakt het sinds 2015 steeds meer mogelijk voor bijna alle kinderen om onderwijs te krijgen binnen het regulier onderwijs. Wanneer het echt niet lukt binnen het regulier onderwijs, biedt onder andere Eduvier een veilige onderwijsomgeving voor kinderen en jongeren.

Alleen als het echt nodig is
De wethouder werd rondgeleid op De Rede, waar kinderen Vmbo onderwijs kunnen volgen onder speciale begeleiding. Ook werd zij welkom geheten bij het Aurum College, waar leerlingen met een stoornis in het autistisch spectrum Havo of Vwo onderwijs kunnen volgen. Voor deze beide scholen van Eduvier geldt dat er een plaatsing wordt geregeld als leerlingen over een toelaatbaarheidsverklaring beschikken. Die kunnen zij krijgen indien het regulier onderwijs niet de zorg kan geven die deze leerling nodig heeft. Het uitgangspunt binnen het samenwerkingsverband Lelystad is: “regulier waar het kan en speciaal waar het moet”.
 
Steun en kleine klassen
Bij de Rede bezocht Elly van Wageningen een klas en ging in gesprek met de leerlingen. De leerlingen vertelden haar hoe fijn het was dat zij met steun van de juf én in kleine klassen, werken aan hun doelen. De jongeren waren veelal in het regulier onderwijs vastgelopen en vertelden dat ze op De Rede begrip krijgen voor hoe ze in elkaar zitten en dat ze ook inzicht krijgen in hoe ze zelf functioneren. Eén leerling vertelde dat hij de sportrichting volgde en een aantal uren per week naar de sportklas bij de Rietlanden ging. Juist het extra sporten motiveert hem om goede cijfers te halen, zodat hij na het Vmbo door kan stromen naar een MBO opleiding sport en bewegen. Een andere jongen vertelde dat hij vroeger erg agressief was in de klas, hij begon soms gewoon heel hard om zich heen te slaan. Maar op De Rede heeft hij geleerd hoe hij met die impulsen om moet gaan en is hij een stuk rustiger geworden. Daar is hij zelf erg blij mee. Leerlingen op De Rede doen vaak een jaar langer over hun Vmbo, dat komt omdat zij zo hun examen middels het halen van certificaten kunnen spreiden over twee jaar en ook nog de nodige begeleiding kunnen krijgen in het goed meedraaien op een vervolgopleiding. Dat is voor leerlingen die van speciaal onderwijs komen toch vaak een grote verandering.
 
Realiseren van doelen
Op het Aurum College nam de wethouder ook een kijkje in een klas. Deze klas was rustig en individueel aan het werk. De jongeren kunnen zelfstandig modules halen. Eén van de jongens vertelde dat hij blij was met het begrip dat hij op het Aurum College kreeg. Hij was zelfs een keer terug gegaan naar zijn klas op de school waar hij eerst zat, om uit te leggen aan zijn juf en oud-klasgenootjes wat er precies met hem aan de hand was en om te vertellen dat hij zich behoorlijk onbegrepen en eenzaam had gevoeld in die klas. De jongen wenste dat er op de reguliere scholen meer begrip was voor autisme, zodat kinderen die dat hebben, zich niet zo eenzaam hoeven te voelen. De wethouder vond dat een bijzonder verhaal en prees de leerling voor zijn durf. 
Op het Aurum College krijgen jongeren intensieve begeleiding van hun eigen leraar en worden er af en toe lessen gegeven door docenten die gespecialiseerd zijn in bepaalde vakken. De jongeren weten goed wat hun doelen zijn en werken op school aan het realiseren van deze doelen. Daarbij is het minstens zo belangrijk om te leren hoe je je opstelt en gedraagt in de maatschappij. Soms volgen de jongeren extra lessen op de nabijgelegen SGL, of andere scholen in Lelystad. Op deze wijze lukt het veel leerlingen om na het halen van hun diploma een HBO- of universitaire studie te gaan volgen. Maar liefst 75% van de jongeren van De Rede en het Aurum met een diploma stroomt door naar het vervolgonderwijs in het MBO, HBO of het universitair onderwijs.
 
Voor sommige kinderen is speciaal onderwijs nodig
Na het bezoek sprak wethouder Elly van Wageningen nog na met bestuurder van Eduvier, Els van Doorn, en de directeur van het VSO in Lelystad, Peter Nooitgedagt. Els van Doorn gaf aan dat passend onderwijs binnen het reguliere onderwijs goed kan werken voor de meeste kinderen, als daar maar begrip en goede begeleiding is. Maar dat voor sommige kinderen het reguliere onderwijs echt niet de goede plek is en dat zij binnen het speciaal onderwijs beter tot hun recht komen. Hier leren zij hun talenten te ontwikkelen en beperkingen te hanteren en bereiden zij zich voor op hun toekomst. De wethouder was onder de indruk van het schoolklimaat en het onderwijs binnen de scholen die zij bezocht. 
 
Begeleiding op regulier onderwijs
De wethouder streeft naar verfijning van de begeleiding op het regulier onderwijs: “We doen al best veel, we werken met Sterk op School en Sterk in de Klas, waarbij een gespecialiseerd zorgteam ingezet kan worden als kinderen in de knel dreigen te komen. De kinderen en hun ouders worden dan begeleid zodat de kinderen beter kunnen functioneren op school. Waar nodig kan wat zwaardere ondersteuning ingeschakeld worden via het Jeugd en Gezinsteam en waar nodig kan die zorg ook weer worden afgebouwd. Ook doet Lelystad kennis op via de Academische Werkplaats, waar van ervaringen van ouders, kinderen, jongeren en mensen uit het onderwijs en jeugdhulpveld wordt geleerd. Op de scholen zelf zijn ook ontwikkelingen gaande waarbij uit wordt gegaan van kinderen met een hulp- of ondersteuningsbehoefte bij het functioneren op school en het uiteindelijk halen van hun diploma of startkwalificatie. Waar ik in het bijzonder over na ga denken is het stimuleren van begrip voor kinderen met een bepaalde stoornis als autisme op reguliere scholen. Deze kinderen lopen vaak vast, voelen zich eenzaam en onbegrepen en worden soms ook gepest.”