Normal_hanzelijn2
Drie jaar na de ingebruikname van de Hanzelijn blijft het gebruik stijgen. In 2015 nam het aantal treinreizigers met 13% toe. Dit blijkt uit de Hanzelijn Monitor: een meerjarig onderzoek van Windesheim naar het effect van de Hanzelijn. Uit het eindrapport blijkt dat in 2015 per dag gemiddeld ruim 17.000 personen in- of uitstapten op één van de vier Hanzelijnstations (Lelystad, Dronten, Kampen Zuid en Zwolle), een toename van 13% ten opzichte van een jaar eerder. 
Met name reizigers uit de regio zelf maken veel gebruik van de nieuwe spoorverbinding. ‘De Hanzelijn blijkt voor veel mensen een aantrekkelijk alternatief’, zegt Friso de Vor, onderzoeker bij het lectoraat Area Development van Windesheim. ‘Met name in Dronten en Kampen Zuid zien we dat veel reizigers de auto laten staan om met de trein naar het werk te gaan.’
 
Knooppunt Zwolle
Van de vier Hanzelijngemeenten is het de gemeente Zwolle het te die het meest profiteert van de nieuwe spoorlijn. ‘Met de Hanzelijn is Zwolle als vervoersknooppunt nog nadrukkelijker op de kaart komen te staan’, zegt De Vor. Niet alleen steeg het aantal gebruikers in Zwolle het sterkst (23%), ook geeft de Hanzelijn in Zwolle een impuls aan de nabij het station gelegen kantorenlocatie Hanzeland. Sinds de opening van de Hanzelijn in december 2012, is het aandeel werknemers uit Flevoland met negen procentpunt gestegen.
 
Over de Hanzelijn Monitor
In 2011 besloten de gemeenten Lelystad, Dronten, Kampen en Zwolle tot een meerjarig onderzoek naar de maatschappelijke, ruimtelijke en verkeerskundige gevolgen van de Hanzelijn, die sinds 6 december 2012 in gebruik is. Het volledige onderzoek, uitgevoerd door onderzoekers, docenten en studenten van Windesheim, is vanaf vrijdag 19 februari 15.00 uur als download verkrijgbaar op www.windesheim.nl/hanzelijnmonitor